Author name: Magdalena Englisz

Tkanina w muzeum

Czyli historia o tym, że niepowodzenie bywa początkiem miłej przygody.

„Tkanina w muzeum” to cykl wystaw tkaniny artystycznej  odbywający się w Muzeum im. Anny i Jarosława Iwaszkiewiczów w Stawisku. Marek i ja jesteśmy jego pomysłodawcami i organizatorami. Do tej pory zaprezentowane zostały trzy wystawy,  w których udział wzięło 15 artystek, w większości należących do Sekcji Tkaniny Okręgu Warszawskiego Związku Polskich Artystów Plastyków (pełna lista uczestniczek w zakładce Wystawy). Pokazano 38 prac wykonanych różnymi technikami (począwszy od tradycyjnej techniki gobelinowej i jej pochodnych, poprzez kolaż, asamblaż, dzianinę, patchwork, technikę folowniczą, mereżkę i haft, technikę szydełkową, malarstwo na jedwabiu aż po druk na tkaninie).  Prezentowane prace były bardzo zróżnicowane nie tylko pod względem formy, ale i przesłania.

Nasza  przygoda z wystawami tkaniny unikatowej zaczęła się od zgłoszenia pracy „ Od wolności DO, do wolności OD” na Trzecie Biennale Tkaniny Artystycznej w Poznaniu w 2021 roku, którego tematem była „Przyszłość Wolności” Temat Biennale wydał nam się bardzo interesujący, wart przemyśleń i pracy. Nasz pomysł na „przyszłość wolności” to był kaftan bezpieczeństwa z napisem Egoizm.

Wool sculpture, straitjacket with the inscription Egoism

Kaftan był naturalnej wielkości wykonany z wełny (splotem gobelinowym z wyciągana osnową),  był on wypchany gazetami. Inspiracją był  problemem filozoficzny wolności pozytywnej (DO) i negatywnej (OD). Chcieliśmy zwrócić uwagę na zjawisko zastępowana wolności do kreowania rzeczywistości  wolnością od konieczności podejmowania decyzji, dającą iluzję siermiężnego poczucia bezpieczeństwa (nawet wobec skutków własnych działań). Intencją naszą było zachęcenie widza do refleksji nad skomplikowaną relacją między wolnością jednostki i społeczeństwa oraz zwrócenie uwagi na zanik wartości, będący skutkiem odwrócenia ich znaczenia (np. solidarność vs egoizm).

Praca niestety nie została zaprezentowana na Biennale tak jak i prace kilku artystek z Sekcji Tkaniny OWZPAP. Były to prace, naszym zdaniem, bardzo interesujące i podejmujące ważne problemy, warte pokazania i konfrontacji z opiniami widzów. Na przykład praca Jolanty Wdowczyk „Dwa oblicza Ukrainy” , która powstała w 2021, a więc jeszcze przed pełnoskalową inwazją na ten kraj.

Jak również prace  Joanny Pasynkiewicz dotyczące katastrofy klimatycznej. „Śniegu już nie będzie” czy

„Bez granic” – to odniesienie do pożarów w Australii.

Na Biennale  zgłoszono aż 450 prac, z czego zaprezentowano tylko 10%. Sami Organizatorzy przyznali, że wiele bardzo dobrych prac nie znalazło się na końcowej wystawie.

I wtedy wpadliśmy na pomysł zorganizowania wystawy pod prowokacyjnym tytułem „Salon Odrzuconych”. Ówczesna dyrektor Muzeum w Stawisku dr Alicja Matracka-Kościelny zgodziła się ugościć nasza wystawę. Przyznam, że wcale nie było trudno ją przekonać, bo po pierwsze -portfolio składało się z interesujących tkanin, a po drugie – wystawy tkaniny artystycznej w Stawisku miały już pewna tradycję. W 2005 roku swoje prace prezentowała tu Krystyna Arska-Perepłyś, wybitna artystka związana z Podkowa Leśną. Kolejna wystawa, także Podkowianki – Krystyny Jatkiewicz  odbyła się w 2020 roku.

„Salon Odrzuconych”, ku naszej wielkiej radości, cieszył się dużym zainteresowaniem, zebrał wiele pozytywnych opinii, a prezentujące swoje prace artystki, były pod wrażeniem wspaniałej atmosfery „magicznego miejsca”, jakim jest Muzeum.  Postanowiliśmy zatem pokazać w Stawisku kolejne prace z zakresu sztuki włókna  i tak rozpoczęliśmy cykl „Tkanina w muzeum”.

W kolejnym roku poprosiliśmy twórczynie aby podzieliły się swoimi przemyśleniami na temat Przemijania. Muzeum w Stawisku jest właściwym miejscem do prezentacji prac o tej tematyce. Warto podkreślić że, twórczość Jarosława Iwaszkiewicza zawiera wiele przemyśleń dotyczących właśnie przemijania.

Wystawa również zebrała dobre recenzje co zachęciło nas do kontynuowania projektu.

III wystawa naszego cyklu prezentowana była od kwietnia do czerwca b.r. i nosiła tytuł „Nić Ci do tego”, a  tematami przewodnimi były nić oraz wolność twórcza. Miała ona przedstawiać twórczość niezależną, przekraczającą wyznaczone schematy, powstałą wbrew trendom, opiniom koleżanek, kolegów, krewnych czy właścicieli galerii. Sztukę emocjonalną i intymną.

Cykl „Tkanina w muzeum” został nie tylko pozytywnie przyjęty przez publiczności oraz prezentujące swoje prace artystki, ale zyskał również uznanie środowiska artystycznego. Wszystkie trzy wystawy były objęte patronatem Okręgu Warszawskiego Związku Polskich Artystów Plastyków. A w czerwcu b.r. otrzymaliśmy podziękowania i dyplomy od Zarządu Okręgu Warszawskiego ZPAP w uznaniu za organizację, projekt i aranżację wystawy „Nić ci do tego”.

Projekty, aranżacje oraz opracowanie graficzne wszystkich trzech ekspozycji zrobił Marek . Przygotowując wystawy staramy się, żeby tematy były interesujące i skłaniające widzów do refleksji. Aby prace miały wystarczającą przestrzeń, były dobrze oświetlone i nie konkurowały ze sobą. (Tu muszę nadmienić, że miejsce w którym odbywają się wystawy  w Stawisku to strych,  który jest bardzo trudną przestrzenią do prezentacji obiektów).

Gdy cztery lata temu zaczynaliśmy przygotowywać pierwszą wstawę tkaniny artystycznej w Muzeum w Stawisku to w najśmielszych marzeniach nie przypuszczaliśmy, że powstanie z tego interesujący i dający wiele satysfakcji cykl.

I taka jest nasza „historia o  niepowodzeniu, które było początkiem miłej przygody”. Przygodę tę będziemy starali się  kontynuować jeśli zdrowie, siły i pomysły dopiszą.

Mamy nadzieję, że spotkamy się na kolejnych wystawach tego cyklu.

Powyższy tekst w pierwotnym zamyśle miał być prezentacją cyklu „Tkanina w  muzeum” w ramach LI Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Włókna w Kowarach. Niestety ze względu na tragiczną powódź na Dolnym Śląsku nie dane mi było zrealizować tego zamysłu, czego bardzo żałuję. No cóż nie czas żałować róż gdy toną lasy.

Dziękuję bardzo pani prof. Ewie Marii Poradowskiej-Weszler za propozycję przedstawienia naszego cyklu na forum Festiwalu.

Tkanina w muzeum Read More »

Kolonia Artystyczna Podkowa Leśna

Z przyjemnością informujemy, że po raz drugi zostaliśmy zaproszeni do wzięcia udziału w wystawie Kolonia Artystyczna Podkowa Leśna. Tym razem wystawa prezentowana jest w Dzwonnicy Kultury, w Kazimierzu Dolnym, ul. Zamkowa 2.

Ekspozycja czynna 10-31 sierpnia 2024.

 

Kuratorzy wystawy: Mariusz Płoszaj-Mazurek, Sylwia Krzemianowska

Serdecznie zapraszamy.

Jak piszą organizatorzy tego przedsięwzięcia:

„Jedną z rzeczy, która w charakterystyczny sposób definiuje miejsce są ludzie, w przypadku Podkowy Leśnej – miasta ogrodu, żyjący, tworzący, bywający tu, związani emocjonalnie, rodzinnie lub towarzysko – artyści, którzy tworzą koloryt i klimat tego miejsca od początku jego istnienia. 

Pomimo upływu czasu Podkowa zachowała swój charakter i nadal stanowi unikalną enklawę – z artystyczną tkanką tętniącą życiem, co znakomicie pokazuje otwieranie się kolejnych galerii sztuki, wyznaczając zupełnie nowy rozdział. 

Centrum Kultury i Inicjatyw Obywatelskich poza promowaniem podkowiańskich artystów i stałą współpracą z podkowiańskimi galeriami sztuki, chciałoby pokazać pełen potencjał artystyczny wykraczając poza nasze miasto – zapraszamy do poznania się, wymiany, myśli, doświadczeń, zaprezentowania swoich działań i artystycznej ekspresji a tym samym współtworzenia z nami II odsłony „Kolonii Artystycznej Podkowa Leśna” – projektu, który mamy nadzieję stanie się wzajemną inspiracją i społeczno-artystycznym przekazem.                                               

Nieprzypadkową inspirację stanowią dla nas Zakopane, Szklarska Poręba, Kazimierz Dolny, Barbizon, Skagen, Ahrenshoop, Worpswed – miejsca z artystycznymi tradycjami, które tak jak i Podkowa Leśna od zawsze przyciągają ludzi kultury, sztuki i literatury, inspirują i aktywizują, zarówno do tworzenia sztuki jak i uczestnictwa w niej.”

 

WERNISAŻ WYSTAWY miał miejsce 10.08.2024

 

 

Artyści:
Krystyna Arska-Perepłyś *Muzeum im. A. i J. Iwaszkiewiczów w Stawisku
Grzegorz Bolek
Joanna Burbridge
Angus Gray Burbridge
Jakub Cwieczkowski
Jacek Drygała
Magdalena Jaskłowska-Englisz
Marek Englisz
Paweł Gago
Piotr Gago
Marek Tytus Gorczyński *Fundacja Marka Kellera 
„Ogród Rzeźb Juana Soriano”
Krzysztof Gromek
Anna Grużewska-Bolek
Konrad Chojnowski-Smagorowicz
Piotr Habierski
Hanna Jankowska-Lekszycka
Krystyna Jatkiewicz
Hanna Jelonek
Jerzy Juczkowicz
Klara Kopcińska
Beata Sachiko Kamoji
Wojciech Kopacewicz
Aleksandra Krzemianowska-Grątkowska
Elżbieta Kwiatkowska
Franciszek Ledóchowski
Misia Łukasiewicz
Piotr Łukasiewicz
Jacek Malicki
Anna Michniewicz
Eva Mitera
Piotr Młodożeniec *Galeria Dom No 7 | Przestrzeń Kameralna
Michał Mroczka *Galeria Impuls
Beata Murawska
Kanon Myokin
Lech Nowicki *Galeria Mimochodem
Lena Oczkowska
Anna Podlewska-Polit
Franciszek Promiński
Piotr Promiński
Agnieszka Rogowska *Galeria Ikikata Art
Alicja Rotfeld
Sławomir Rumiak
Aleksandra Szempruch
Małgorzata Serwatka-Kopacewicz
Ewa Szyszka-Oczkowska
Joanna Śmielowska-Jaremin *Galeria Bluszcz
Justyna Zawadzka
Marek Ziarkowski
Kuratorzy: Mariusz Płoszaj-Mazurek | Sylwia Krzemianowska
 
      Wybór kuratorski i *rekomendacja galerii / instytucji    

Kolonia Artystyczna Podkowa Leśna Read More »

Scroll to Top